جستجو

تماس با ما

جهت تماس با نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در امور دانشجویان ایرانی خارج از کشور از شماره تلفن های زیر استفاده نمایید :

 

021-66977001
021-66977002
021-66467700

درباره نهاد




براساس دستور رهبر معظم انقلاب اسلامي حضرت آيت ا... خامنه‌اي مدظله‌العالي در تاريخ 1385/4/7 براي تحقق اهداف مقدس جمهوري اسلامي در حوزه دانشجويان و استادان ايراني خارج از كشور، نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در اموردانشجويان ايراني خارج از كشور تشكيل شد.

هر چند قبل از اين رهبر معظم انقلاب اسلامي دو نفر از صاحبنظران را به عنوان نماينده خود در امور دانشجويان ايراني اروپا و آمريكا و امور دانشجويان ايراني آسيا و اقيانوسيه منصوب و سالهاي متمادي با دانشجويان از نزديك ارتباط داشته‌اند اما به دليل ضرورت سياستگذاري واحد، و پيگيري نظامند مسائل دانشجويان و بالا بودن حجم امور اجرايي اين مجموعه تشكيل شد كه برخي از اهداف آن به شرح ذيل مي‌باشد:

1-    توسعه و تعميق آگاهي‌ها و علائق اسلامي دانشجويان و تبيين ارزش‌هاي اسلامي.

2-    ايجاد و گسترش فضاي معنوي و اسلامي در بين دانشجويان و رشد فضائل اخلاقي.

3-    افزايش دانش و بينش سياسي در ميان دانشجويان.

4-    حمايت و هدايت فكري تشكلهاي اسلامي دانشجويي.

5-    پاسخ به شبهات و تقويت باورهاي ديني دانشجويان.

6-    فراهم نمودن زمينه‌هاي ارتباط علمي روحانيون با دانشجويان.

7-    افزايش تعلقات ملي و انقلابي دانشجويان.


اركان نهاد

عاليترين ركن نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در امور دانشجويان ايراني خارج از كشور شوراي سياستگذاري نهاد است كه مهمترين وظيفه آن تصويب سياستها و خط مشي‌هاي ستاد و نظارت بر حسن اجراي مصوبات شورا مي‌باشد و اعضاي آن عبارتند از:

1-    معاون ارتباطات بين‌الملل دفتر مقام معظم رهبري (رئيس شورا)

2-    نمايندگان ولي فقيه در امور دانشجويان ايراني خارج از كشور

3-    رئيس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي

4-    رئيس نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاههاي كشور

5-    رئيس بنياد ملي نخبگان

6-   رئيس سازمان ملي جوانان

7-    دو نفر از شخصيت‌هاي برجسته و آشنا به مسائل دانشجويان خارج از كشور.

دومين و محوري‌ترين ركن نهاد، نمايندگان ولي فقيه هستند كه در حال حاضر حجت‌الاسلام والمسلمين دكتر اژه‌اي نماينده محترم ولي فقيه در امور دانشجويان ايراني اروپا و حجت‌الاسلام والمسلمين آقاي نظام‌زاده، نماينده محترم ولي فقيه در امور دانشجويان ايراني آسيا و اقيانوسيه حضور دارند.

سومين ركن نهاد كه به عبارتي ركن تشكيلاتي، اجرايي نهاد مي باشد، دبيرخانه نمايندگي مقام معظم رهبري است، كه با هدايت نمايندگان مقام معظم رهبري وظيفه اجرايي كردن مصوبات شوراي سياستگزاري نهاد را بعهده دارد و توسط رئيس شورا منصوب مي‌شود. نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري داراي دو معاونت فرهنگي اجتماعي و پژوهشي اطلاع رساني است.


وظايف معاونت فرهنگي اجتماعي

1-    كمك به برگزاري همايش‌هاي فرهنگي و علمي

2-    اعزام سخنران براي جلسات و مناسبات

3-    اعزام مبلغ براي مناسبت‌هاي اسلامي و ملي.

4-    حمايت مادي و معنوي از فعاليت‌هاي تشكل‌ها و انجمن‌هاي علمي دانشجويي.

5-    شناسايي دانشجويان متدين و فعال فرهنگي و كمك به تحصيل آنان در خارج از كشور.

6-    تداوم ارتباط و حمايت از دانشجويان فارغ‌التحصيل جهت استفاده بهينه از تخصص آنان در كشور.

7-   ايجاد زمينه مشاركت دانشجويان در برنامه‌هاي فرهنگي، اجتماعي و سياسي سراسري دانشجويان از قبيل جشن‌هاي ازدواج دانشجويي، عمره دانشجويي، مسابقات قرآن و نهج‌البلاغه و ...

8-    زمينه سازي ارتباط دانشجويان جهان اسلام.

9-     برگزاري اردوهاي فرهنگي، سياسي و علمي براي دانشجويان و خانواده آنان.

10-   زمينه‌ سازي براي دانشجويان داراي انگيزه ديني براي انجام فعاليت‌هاي اسلامي

11-   ايجاد بسترهاي مناسب براي افزايش تعلقات ملي و انقلابي و روحيه خدمت به كشور.



وظايف معاونت پژوهشي و اطلاع رساني

1-    راه اندازي پايگاه اطلاع رساني ويژه دانشجويان ايراني خارج از كشور.

2-    راه اندازي نشريه ويژه دانشجويان خارج از كشور

3-    برگزاري همايش‌هاي تخصصي متناسب با نيازها با مشاركت دانشجويان.

4-    پاسخ به سوالات دانشجويان و ارايه مشاوره در زمينه‌هاي فرهنگي-سياسي- اعتقادي با استفاده از ابزارهاي مناسب از قبيل درج پاسخ در پايگاه اطلاع رساني با سيستم پاسخگويي آف/آن لاين، انتشار كتابچه‌هاي ويژه پرسش و پاسخ و ...

5-    انجام مطالعات استراتژيك، بنيادي، نياز سنجي و نگرش سنجي جامعه دانشجويي خارج از كشور

6-    انجام پژوهش‌هاي لازم و تامين محتوا براي فعاليت‌هاي تبليغي دانشجويان در خارج از كشور.

7-    شناسايي و تقدير و جذب دانشجويان نخبه خارج از كشور.

8-    بررسي اوضاع فرهنگي- اعتقادي و سياسي دانشجويان خارج از كشور.

9-    اطلاع رساني پيرامون پيشرفت‌هاي علمي كشور به دانشجويان خارج از كشور.

نقش توسعه انسانی در ایجاد تمدن نوین اسلامی00 نظر

نقش توسعه انسانی در ایجاد تمدن نوین اسلامی
توصیف ماهیت تمدن و نقش آموزش در توسعه انسانی ؛ گزیده ای از صحبت‌های خانم دکتر مهاجرانی در سیزدهمین همایش سالانه اساتید و دانشجویان ایرانی خارج از کشور

 

دکتر مهاجرانی؛ رئیس مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و پژوهشگران جوان
 
تحولات و صعود و سقوط تمدن‌ها، تابع ضوابط و مقررات مشخصی است. بررسی چرخه عمر تمدن‌های نابودشده نشان‌دهنده سه مرحله صعود – غرور - افول است. غرور در کمین اشخاص باهوش است و امپراطوری روم باستان نیز دقیقا به همین دلیل دچار افول شد.
 
تمدن به‌مثابه یک سیستم پیچیده و پویا است که در آن، نقش زیرسیستم‌ها و درهم‌پیچیدگی آنها و تاثیر آنها بر یکدیگر و اثر کلیدی نیروی انسانی به‌عنوان سازنده و بهره‌بردار از همه زیرسیستم‌ها قابل توجه است. بر این اساس می‌توان تمدن را به‌صورت سبک زندگی مجموعه‌ای از انسان‌ها که در یک دوره تاریخی در یک منطقه جغرافیایی زندگی می‌کنند و اهداف مشترک و دستاوردهای خاصی دارند، تعریف کرد.
 
تمدن می‌تواند توصیف‌کننده فرهنگ یک جامعه پیچیده و بزرگ یا فقط توصیف‌کننده یک جامعه باشد. ماهیت آن پویاست و با تاکید بر فرهنگ و دستاوردهایی نظیر علم، هنر، ادبیات، معماری و رسوم تمایل به رشد و گسترش دارد.
 
بر این اساس، عناصر اساسی تمدن را صورت زیر می‌توان در نظر گرفت:
 
-‌ نوشتار و آثار مکتوب؛
 
- حکومت متمرکز؛
 
-‌ مذاهب سازماندهی‌شده؛
 
-‌ مشاغل تخصصی و سطوح اجتماعی؛
 
-‌ هنر، معماری، زیر ساخت.
 
این عناصر را می‌توان در سه سطح بررسی کرد؛ در سطح سیستمی، اقتصاد، سیاست، اجتماع و فرهنگ مطرح می‌شود. در سطح نهادی، بازیگران اصلی مانند خانواده، محله، قوم و انجمن یا مدل‌های دیگری مانند دین، آموزش و پرورش، رسانه و هنر، و در سطح کنشگران، وجوه اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی کنشگران وجه نظر است.
 
در نگاه کلی، از دو منظر می‌توان به تمدن نگریست که هر وجه بدون توجه به سایر وجوه، ناقص است. منظر اول مبتنی بر ساختار است که وجوه جامعه‌شناسانه را پی می‌گیرد و منظر دوم مبتنی بر فرد است که نگاه روانشناسانه به موضوع دارد.
 
در کنار بررسی مباحث تمدنی، واکاوی نقش توسعه انسانی در ایجاد تمدن نوین اسلامی بسیار حائز اهمیت است. توسعه انسانی را به‌صورت مطالعه علمی فرایندهای تغییر و ثبات در مسیر انسان‌بودن تعریف می‌کنند. تعریف دیگر آن مطالعه علمی الگوهای رشد و تغییر است که در تمام طول عمر فرد رخ می‌دهد و به دو دسته کمی و کیفی تقسیم می‌شوند. شاخص‌های توسعه انسانی را در سه حوزه استانداردهای زندگی، آموزش و بهداشت و سلامت جست‌وجو می‌کنند. در ادامه، حوزه آموزش مورد بررسی بیشتر قرار می‌گیرد.
 
در اکوسیستم آموزش بایستی به همه بازیگران عرصه آموزش و همچنین نیازهای ذی‌نفعان آموزش توجه دقیق شود. مفهوم یادگیری در قرن بیست‌ویکم به نسبت قبل دچار تغییراتی شده است که مهم‌ترین شاخصه‌های آن را می‌توان در موارد ذیل خلاصه کرد:
 
-‌ مبتنی بر یادگیرنده؛
 
-‌ از طریق رسانه؛
 
-‌ شخصی‌سازی‌شده؛
 
-‌ انتقال از الگوهای جدید معنادار؛
 
-‌ آموزش منعطف.
 
آموزش قرن بیست‌ویکمی به همراه ویژگی‌های فرهنگی ایرانی - اسلامی منجر به ایجاد «فرد تمدن‌ساز» می‌شود. فرد تمدن‌ساز یعنی فرد یادگیرنده. این فرد سه خصوصیت دارد:
 
-‌ خردمندی؛
 
-‌ نگاه سیستمی و درک واقعیات؛
 
-‌ زیبایی (به قول دکتر شفیعی کدکنی تنها چیزی که بشر در مقابلش زانو می‌زند زیبایی است).
 
اما در بحث مقوله توسعه انسانی در کشور ما در بخش دانش‌آموزی، به همت آقای اژه‌ای مدارس سمپاد ایجاد شد که خروجی‌های آن، وارد دانشگاه‌های برتر شدند. حالا نوبت نهادسازی است تا بتوان از این ظرفیت استفاده کرد.
 
تو مگو همه به جنگند و ز صلح من چه آید
 
تو یکی نه‌ای هزاری تو چراغ خود برافروز

 

 

 

مطالب مرتبط

پربازدیدترین

نظرات ( 0 )

نظر شما