جستجو

تماس با ما

جهت تماس با نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در امور دانشجویان ایرانی خارج از کشور از شماره تلفن های زیر استفاده نمایید :

 

021-66977001
021-66977002
021-66467700

درباره نهاد




براساس دستور رهبر معظم انقلاب اسلامي حضرت آيت ا... خامنه‌اي مدظله‌العالي در تاريخ 1385/4/7 براي تحقق اهداف مقدس جمهوري اسلامي در حوزه دانشجويان و استادان ايراني خارج از كشور، نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در اموردانشجويان ايراني خارج از كشور تشكيل شد.

هر چند قبل از اين رهبر معظم انقلاب اسلامي دو نفر از صاحبنظران را به عنوان نماينده خود در امور دانشجويان ايراني اروپا و آمريكا و امور دانشجويان ايراني آسيا و اقيانوسيه منصوب و سالهاي متمادي با دانشجويان از نزديك ارتباط داشته‌اند اما به دليل ضرورت سياستگذاري واحد، و پيگيري نظامند مسائل دانشجويان و بالا بودن حجم امور اجرايي اين مجموعه تشكيل شد كه برخي از اهداف آن به شرح ذيل مي‌باشد:

1-    توسعه و تعميق آگاهي‌ها و علائق اسلامي دانشجويان و تبيين ارزش‌هاي اسلامي.

2-    ايجاد و گسترش فضاي معنوي و اسلامي در بين دانشجويان و رشد فضائل اخلاقي.

3-    افزايش دانش و بينش سياسي در ميان دانشجويان.

4-    حمايت و هدايت فكري تشكلهاي اسلامي دانشجويي.

5-    پاسخ به شبهات و تقويت باورهاي ديني دانشجويان.

6-    فراهم نمودن زمينه‌هاي ارتباط علمي روحانيون با دانشجويان.

7-    افزايش تعلقات ملي و انقلابي دانشجويان.


اركان نهاد

عاليترين ركن نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در امور دانشجويان ايراني خارج از كشور شوراي سياستگذاري نهاد است كه مهمترين وظيفه آن تصويب سياستها و خط مشي‌هاي ستاد و نظارت بر حسن اجراي مصوبات شورا مي‌باشد و اعضاي آن عبارتند از:

1-    معاون ارتباطات بين‌الملل دفتر مقام معظم رهبري (رئيس شورا)

2-    نمايندگان ولي فقيه در امور دانشجويان ايراني خارج از كشور

3-    رئيس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي

4-    رئيس نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاههاي كشور

5-    رئيس بنياد ملي نخبگان

6-   رئيس سازمان ملي جوانان

7-    دو نفر از شخصيت‌هاي برجسته و آشنا به مسائل دانشجويان خارج از كشور.

دومين و محوري‌ترين ركن نهاد، نمايندگان ولي فقيه هستند كه در حال حاضر حجت‌الاسلام والمسلمين دكتر اژه‌اي نماينده محترم ولي فقيه در امور دانشجويان ايراني اروپا و حجت‌الاسلام والمسلمين آقاي نظام‌زاده، نماينده محترم ولي فقيه در امور دانشجويان ايراني آسيا و اقيانوسيه حضور دارند.

سومين ركن نهاد كه به عبارتي ركن تشكيلاتي، اجرايي نهاد مي باشد، دبيرخانه نمايندگي مقام معظم رهبري است، كه با هدايت نمايندگان مقام معظم رهبري وظيفه اجرايي كردن مصوبات شوراي سياستگزاري نهاد را بعهده دارد و توسط رئيس شورا منصوب مي‌شود. نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري داراي دو معاونت فرهنگي اجتماعي و پژوهشي اطلاع رساني است.


وظايف معاونت فرهنگي اجتماعي

1-    كمك به برگزاري همايش‌هاي فرهنگي و علمي

2-    اعزام سخنران براي جلسات و مناسبات

3-    اعزام مبلغ براي مناسبت‌هاي اسلامي و ملي.

4-    حمايت مادي و معنوي از فعاليت‌هاي تشكل‌ها و انجمن‌هاي علمي دانشجويي.

5-    شناسايي دانشجويان متدين و فعال فرهنگي و كمك به تحصيل آنان در خارج از كشور.

6-    تداوم ارتباط و حمايت از دانشجويان فارغ‌التحصيل جهت استفاده بهينه از تخصص آنان در كشور.

7-   ايجاد زمينه مشاركت دانشجويان در برنامه‌هاي فرهنگي، اجتماعي و سياسي سراسري دانشجويان از قبيل جشن‌هاي ازدواج دانشجويي، عمره دانشجويي، مسابقات قرآن و نهج‌البلاغه و ...

8-    زمينه سازي ارتباط دانشجويان جهان اسلام.

9-     برگزاري اردوهاي فرهنگي، سياسي و علمي براي دانشجويان و خانواده آنان.

10-   زمينه‌ سازي براي دانشجويان داراي انگيزه ديني براي انجام فعاليت‌هاي اسلامي

11-   ايجاد بسترهاي مناسب براي افزايش تعلقات ملي و انقلابي و روحيه خدمت به كشور.



وظايف معاونت پژوهشي و اطلاع رساني

1-    راه اندازي پايگاه اطلاع رساني ويژه دانشجويان ايراني خارج از كشور.

2-    راه اندازي نشريه ويژه دانشجويان خارج از كشور

3-    برگزاري همايش‌هاي تخصصي متناسب با نيازها با مشاركت دانشجويان.

4-    پاسخ به سوالات دانشجويان و ارايه مشاوره در زمينه‌هاي فرهنگي-سياسي- اعتقادي با استفاده از ابزارهاي مناسب از قبيل درج پاسخ در پايگاه اطلاع رساني با سيستم پاسخگويي آف/آن لاين، انتشار كتابچه‌هاي ويژه پرسش و پاسخ و ...

5-    انجام مطالعات استراتژيك، بنيادي، نياز سنجي و نگرش سنجي جامعه دانشجويي خارج از كشور

6-    انجام پژوهش‌هاي لازم و تامين محتوا براي فعاليت‌هاي تبليغي دانشجويان در خارج از كشور.

7-    شناسايي و تقدير و جذب دانشجويان نخبه خارج از كشور.

8-    بررسي اوضاع فرهنگي- اعتقادي و سياسي دانشجويان خارج از كشور.

9-    اطلاع رساني پيرامون پيشرفت‌هاي علمي كشور به دانشجويان خارج از كشور.

ضرورت ایجاد تمدن نوین اسلامی00 نظر

ضرورت ایجاد تمدن نوین اسلامی
تحلیل ارکان تمدن ها از نگاه عباسعلی ابوئی در سیزدهمین همایش سالانه اساتید ودانشجویان ایرانی خارج از کشور

 

 

عباسعلی ابوئی

درباره تمدن، تعریف‌ها و برداشت‌های مختلفی صورت گرفته است؛ ابن خلدون تمدن را مترادف اجتماع انسان، ویل دورانت تمدن را نظمی اجتماعی، هانتینگتون آن را یک موجودیت فرهنگی و هرسکویتس تمدن را مجموعه دانش‌ها، هنرها، فنون، آداب و تاسیسات نهاد‌های اجتماعی می‌داند که در پرتو ابداعات و اختراعات و فعالیت‌های افراد در طی قرون و اعصار گذشته توسعه و تکامل یافته‌اند.

در ابتدا قصد دارم تمدن غرب را به‌ صورت دقیق بررسی کنم؛ اصولا غرب به حوزه وسیعی از تعاملات و تناسبات سیاسی و اجتماعی و فرهنگی و... اطلاق می‌شود كه با درك جدید از آدم و عالم و مبدأ و معاد پدید آمده است. در واقع تمدن غرب، تمدنی است كه بر پایه انسان‌محوری و فراموشی خدا شكل گرفته است.

این تمدن ارکانی دارد که در ادامه بدان اشاره می‌کنم؛ رکن اول «سكولاریسم» است. با مطالعه تاریخ مغرب‌زمین در می‌یابیم اگرچه در ابتدا سکولاریسم به جهت جدایی دین از سیاست مطرح شد، اما در یک فرآیند تاریخی و با مدیریتی ویژه، رفته‌رفته همه روابط انسانی، سکولار و دنیوی شد و درنتیجه دست دین از دخالت در تنطیم این روابط کوتاه گردید. رکن دوم «کثرت‌گرایی دینی» است. مقصود از پلورالیسم دینی، دیدگاهی است که ادیان گوناگون را به رسمیت شناخته و همه آنها را معتبر می‌داند. از دیگر ارکان تمدن غرب «نسبی‌گرایی» است. نسبیت‌گرایان معتقدند همه معرفت‌های ما تنها نسبت به شرایط ذهنی فرد یا گروه خاص معتبرند، نه نسبت به همه و بنابراین هیچ معرفت مطلقی كه برای همه به‌طور یكسان معتبر باشد وجود ندارد. اما رکن «اومانیسم» واکنشی افراطی در مقابل استبداد کلیسایی بود که با تاکید بر انحطاط حقیقت انسانی و آلوده‌بودن فطرت ذاتی بشر عملا تاثیر اراده انسانی در سرنوشت خود را منتفی دانسته بود.

رکن نهایی تمدن غرب ناظر به «عقلانیت خودبنیاد و علم‌گرایی» است. اومانیسم و سکولاریسم به غرب آموخته بود که راه رهایی و کامیابی انسان را تنها باید در خود انسان جست‌وجو کرد. یعنی انسان با عقل و تجربه می‌تواند به همه آرزوها و آمال خود دست یابد. از این رو، روح اومانیستی دوران جدید ابتدا خود را در هیأت «عقل مدرن» نشان داد و همین عقل مستقل و خودبنیاد، مبنای شكل‌گیری تمدن مغرب‌زمین با تمام گرایش‌های گوناگون درون آن گردید.

تمدن غرب، سوای پیشرفت‌هایی که در حوزه‌های مختلف دارد و ثمره آن در همه‌جا قابل مشاهده است، در درون خود دچار چالش‌های فزاینده‌ای است. برخی از بحران‌هایی را که تمدن غرب با آن دست‌وپنجه نرم می‌کند می‌توان به‌صورت زیر بیان کرد:

·      بحران اخلاقی: توین بی می‌گوید: «تمدنی که پایه و شالوده روحانی خود را از دست بدهد از هم خواهد پاشید و مانند اتمی است که هسته مرکزی خود را از دست داده باشد».

·      تجمل‌خواهی: نفوذ تجمل‌خواهی از جنبه فردی فراتر رفته با گسترش در جامعه باعث به وجود آمدن یک معضل اجتماعی به‍صورت یک مسابقه مهارنشدنی بین خانواده‌ها می‍شود.

·      تقدس‌زدایی: دیدگاهی که در مدرنیسم پدید آمده جنبه تقدس طبیعت را تا حد بسیاری از بین برده است.

·      از بین رفتن كرامت انسانی: در این تمدن، افراد با هویتی خاص در راستای توسعه و تکامل جامعه تربیت می‌شوند.

·      فقر و گرسنگی: تولید ثروت نه تنها نتوانسته باعث فقرزدایی گردد بلکه تنها موجب افزایش ثروت ثروتمندان شده است به‌گونه‌ای که بیش از نیمی از ثروت جهان در دست چند صد نفر افراد محدود است.

·      گسترش سبك زندگی غلط: فرهنگ غرب با رواج مصرف‌گرایی، فرد‌گرایی، لذت‌طلبی مفرط، مدگرایی و نسبی‌گرایی در تمام شئون انسانی سبك زندگی انسان‌ها را به‌شدت دچار آسیب كرده است.

·      نگاه غیر انسانی به زن: در تمدن غربی به بهانه دفاع از حقوق زن جنبش فمینیسم مطرح شده است که خود این جنبش، پیامدهای جبران‌ناپذیری به همراه داشته است.

·      ناكارآمدی در پاسخ به نیازهای فطری بشر: از جمله مهم‌ترین نیاز فطری بشر، نیاز به پرستش و گرایش او به كمال مطلق است كه در تمدن غرب نادیده گرفته شده است.

·      مشكلات روحی- روانی و جنسی: عصر نوگرایی با گریز از دین و معنویت و نیز جدایی دین از زندگی و سیاست آغاز شد و پس از طی چندین سده ثابت شد که در مبارزه با مشکلات روحی و جنسی، مدرنیسم نمی‌تواند جایگزین مناسبی برای دین و گرایش معنوی باشد.

·      نظام آموزشی منحط: جهان غرب در صدد جهانی‌سازی تفكر خود است و برای این منظور بر مهم‌ترین نهاد فرهنگی هر جامعه یعنی نهاد آموزش و پرورش، تامل و برنامه‌ریزی نموده‌ تا از این طریق فرهنگ خود را به نوجوانان منتقل كند.

·      ممانعت از تحقق آرمان‌های دینی: بی‌شك تحقق هر آرمانی در سطح كلان، نیازمند تشكیل تمدنی همسو با‌ آن است. سیطره گسترده تمدن غرب از جهت گستره جغرافیایی و از حیث فراگیری رسانه‌ای بی‌شك یكی از مهم‌ترین موانع تحقق آرمان‌های دینی است.

 

 

 

مطالب مرتبط

پربازدیدترین

نظرات ( 0 )

نظر شما