جستجو

تماس با ما

جهت تماس با نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در امور دانشجویان ایرانی خارج از کشور از شماره تلفن های زیر استفاده نمایید :

 

021-66977001
021-66977002
021-66467700

درباره نهاد




براساس دستور رهبر معظم انقلاب اسلامي حضرت آيت ا... خامنه‌اي مدظله‌العالي در تاريخ 1385/4/7 براي تحقق اهداف مقدس جمهوري اسلامي در حوزه دانشجويان و استادان ايراني خارج از كشور، نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در اموردانشجويان ايراني خارج از كشور تشكيل شد.

هر چند قبل از اين رهبر معظم انقلاب اسلامي دو نفر از صاحبنظران را به عنوان نماينده خود در امور دانشجويان ايراني اروپا و آمريكا و امور دانشجويان ايراني آسيا و اقيانوسيه منصوب و سالهاي متمادي با دانشجويان از نزديك ارتباط داشته‌اند اما به دليل ضرورت سياستگذاري واحد، و پيگيري نظامند مسائل دانشجويان و بالا بودن حجم امور اجرايي اين مجموعه تشكيل شد كه برخي از اهداف آن به شرح ذيل مي‌باشد:

1-    توسعه و تعميق آگاهي‌ها و علائق اسلامي دانشجويان و تبيين ارزش‌هاي اسلامي.

2-    ايجاد و گسترش فضاي معنوي و اسلامي در بين دانشجويان و رشد فضائل اخلاقي.

3-    افزايش دانش و بينش سياسي در ميان دانشجويان.

4-    حمايت و هدايت فكري تشكلهاي اسلامي دانشجويي.

5-    پاسخ به شبهات و تقويت باورهاي ديني دانشجويان.

6-    فراهم نمودن زمينه‌هاي ارتباط علمي روحانيون با دانشجويان.

7-    افزايش تعلقات ملي و انقلابي دانشجويان.


اركان نهاد

عاليترين ركن نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در امور دانشجويان ايراني خارج از كشور شوراي سياستگذاري نهاد است كه مهمترين وظيفه آن تصويب سياستها و خط مشي‌هاي ستاد و نظارت بر حسن اجراي مصوبات شورا مي‌باشد و اعضاي آن عبارتند از:

1-    معاون ارتباطات بين‌الملل دفتر مقام معظم رهبري (رئيس شورا)

2-    نمايندگان ولي فقيه در امور دانشجويان ايراني خارج از كشور

3-    رئيس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي

4-    رئيس نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاههاي كشور

5-    رئيس بنياد ملي نخبگان

6-   رئيس سازمان ملي جوانان

7-    دو نفر از شخصيت‌هاي برجسته و آشنا به مسائل دانشجويان خارج از كشور.

دومين و محوري‌ترين ركن نهاد، نمايندگان ولي فقيه هستند كه در حال حاضر حجت‌الاسلام والمسلمين دكتر اژه‌اي نماينده محترم ولي فقيه در امور دانشجويان ايراني اروپا و حجت‌الاسلام والمسلمين آقاي نظام‌زاده، نماينده محترم ولي فقيه در امور دانشجويان ايراني آسيا و اقيانوسيه حضور دارند.

سومين ركن نهاد كه به عبارتي ركن تشكيلاتي، اجرايي نهاد مي باشد، دبيرخانه نمايندگي مقام معظم رهبري است، كه با هدايت نمايندگان مقام معظم رهبري وظيفه اجرايي كردن مصوبات شوراي سياستگزاري نهاد را بعهده دارد و توسط رئيس شورا منصوب مي‌شود. نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري داراي دو معاونت فرهنگي اجتماعي و پژوهشي اطلاع رساني است.


وظايف معاونت فرهنگي اجتماعي

1-    كمك به برگزاري همايش‌هاي فرهنگي و علمي

2-    اعزام سخنران براي جلسات و مناسبات

3-    اعزام مبلغ براي مناسبت‌هاي اسلامي و ملي.

4-    حمايت مادي و معنوي از فعاليت‌هاي تشكل‌ها و انجمن‌هاي علمي دانشجويي.

5-    شناسايي دانشجويان متدين و فعال فرهنگي و كمك به تحصيل آنان در خارج از كشور.

6-    تداوم ارتباط و حمايت از دانشجويان فارغ‌التحصيل جهت استفاده بهينه از تخصص آنان در كشور.

7-   ايجاد زمينه مشاركت دانشجويان در برنامه‌هاي فرهنگي، اجتماعي و سياسي سراسري دانشجويان از قبيل جشن‌هاي ازدواج دانشجويي، عمره دانشجويي، مسابقات قرآن و نهج‌البلاغه و ...

8-    زمينه سازي ارتباط دانشجويان جهان اسلام.

9-     برگزاري اردوهاي فرهنگي، سياسي و علمي براي دانشجويان و خانواده آنان.

10-   زمينه‌ سازي براي دانشجويان داراي انگيزه ديني براي انجام فعاليت‌هاي اسلامي

11-   ايجاد بسترهاي مناسب براي افزايش تعلقات ملي و انقلابي و روحيه خدمت به كشور.



وظايف معاونت پژوهشي و اطلاع رساني

1-    راه اندازي پايگاه اطلاع رساني ويژه دانشجويان ايراني خارج از كشور.

2-    راه اندازي نشريه ويژه دانشجويان خارج از كشور

3-    برگزاري همايش‌هاي تخصصي متناسب با نيازها با مشاركت دانشجويان.

4-    پاسخ به سوالات دانشجويان و ارايه مشاوره در زمينه‌هاي فرهنگي-سياسي- اعتقادي با استفاده از ابزارهاي مناسب از قبيل درج پاسخ در پايگاه اطلاع رساني با سيستم پاسخگويي آف/آن لاين، انتشار كتابچه‌هاي ويژه پرسش و پاسخ و ...

5-    انجام مطالعات استراتژيك، بنيادي، نياز سنجي و نگرش سنجي جامعه دانشجويي خارج از كشور

6-    انجام پژوهش‌هاي لازم و تامين محتوا براي فعاليت‌هاي تبليغي دانشجويان در خارج از كشور.

7-    شناسايي و تقدير و جذب دانشجويان نخبه خارج از كشور.

8-    بررسي اوضاع فرهنگي- اعتقادي و سياسي دانشجويان خارج از كشور.

9-    اطلاع رساني پيرامون پيشرفت‌هاي علمي كشور به دانشجويان خارج از كشور.

سناریوهای پیش روی ایران در سال آینده00 نظر

سناریوهای پیش روی ایران در سال آینده
مسائل اصلی و سناریوهای پیش روی ایران در سال آینده با انجام پژوهش «آینده‌پژوهی ایران ۱۳۹۶» مشخص شدند. این خبری بود که اوایل امسال روی تلکس‌های خبری قرار گرفت، اما مثل هزاران خبر دیگر در طوفان خبرهای سیاسی گم شد. بر این اساس، سه مسئله «ضرورت اصلاحات ساختاری اقتصادی»، «بحران تامین آب» و «بیکاری» در صدر مسائل اصلی پیش روی ایران در سال ۱۳۹۶ قرار گرفته‌اند.

 

محمد مهدی حسین‌زاده

مسائل اصلی و سناریوهای پیش روی ایران در سال آینده با انجام پژوهش «آینده‌پژوهی ایران ۱۳۹۶» مشخص شدند. این خبری بود که اوایل امسال روی تلکس‌های خبری قرار گرفت، اما مثل هزاران خبر دیگر در طوفان خبرهای سیاسی گم شد. بر این اساس، سه مسئله «ضرورت اصلاحات ساختاری اقتصادی»، «بحران تامین آب» و «بیکاری» در صدر مسائل اصلی پیش روی ایران در سال ۱۳۹۶ قرار گرفته‌اند. با یک نگاه ساده به فهرستی که در این لیست به صورت خام آمده به راحتی می‌توان چنین حدس زد که این فهرست را می‌توان بدون هیچ‌گونه آینده پژوهی خاصی هم فهمید. اما مسئله این است که ما بعد از دانستن نتایج این آینده پژوهی می‌خواهیم، چه‌کار کنیم. آیا قدرت کشور معطوف به پیدا کردن راه‌حل های نوین خواهد شد. مثلا  این درست که ضرورت اصلاحات ساختاری اقتصادی در کشور ما احساس می‌شود؛ اما دولت جدید چه رویکردی را برای ایجاد این اصلاحات اتخاذ خواهد کرد. مثلا همه‌ی کسانی که به اقتصاد از منظر تحولات نوینی که در عرصه‌ی رویکردها و ابزارها نگاه می‌کنند؛ می‌دانند که بسیاری از صنایعی که هم‌اکنون در کشور مشغول به فعالیت‌هستند به دلایل بسیاری کم‌ترین شانس را برای بقا در آینده خواهند داشت. این مسئله به دلیل آن است که ما هیچ‌گاه نخواسته‌ایم و یا نتوانسته‌ایم از ابزارهای جدید برای تبدیل تهدیدها به فرصت‌ها استفاده کنیم. نمونه؛ صنایع خودرسازی ما را درنظر بگیرید. در حالی که جهان امروز با شتاب زاید‌الوصفی به سمت برقی کردن خودرها پیش می‌رود ما بعد از نزدیک به 60 سال از ورود این صنعت به ایران هنوز به این افتخار می‌کنیم که با شرکت پژو و رنو قرارداد بسته‌ایم که تعدادی از محصولات بنزینی جدیدش را در ایران تولید کند. سوال این است که در این صنعت آیا هیچ نگاهی به آینده وجود ندارد. آیا مسئولان  ذی‌ربط در عرصه‌ی اقتصادی  نیم‌نگاهی به تحولات ت فناوری نمی‌اندازند و به این واقعیت توجه نمی‌کنند که با فنواری‌های جدیدی که در این عرصه ایجاد شده است به زودی فناوری‌های کهنه منسوخ خواهند شد. آیا  لا اقل خودروهای هیبریدی را که از سوی شرکت‌های هیونادیی، تویوتا، بی ام و و ... به کشور وارد شده‌اند را نمی‌بینند و سوار نمی‌شوند.آیا رشد بی‌سابقه‌ی شرکت کوچکی همانند تسلا را که در سال 2003 با هدف تولید خودرهای برقی شروع به کار کرد؛ را مطالعه نمی‌کنند که با استفاده از همین مزیت و فهم این ماجرا  به حدی رشد کرده است که بنا بر گزارش‌های رسمی بازار سهام  در آوریل سال ۲۰۱۷ ارزش سهامش از شرکت جنرال موتورز؛ ارزشمندترین شرکت خودروسازی در بازار بورس سهام در آمریکا پیشی گرفته است. به طوریکه ارزش کل سهام تسلا به رکورد ۵۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار رسیده و از ارزش سهام ۴۹ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلاری جنرال موتورز بالاتر رفته است. علت این رشد سهام، افزایش محبوبیت خودروهای الکتریکی، بهبود عمر باتری‌های آنها و تقاضا برای خرید این نوع خودروها بوده است.هم اکنون تنها، ارزش سهام دو شرکت گروه فولکس‌واگن آلمان و تویوتا ژاپن بالاتر از این شرکت قرار دارد.

به دیگر سو باز باید گفت که بحران آب در ایران که هم‌اکنون به شکل یک معضل جدی خود را نشان می‌دهد و در آینده با  تکمیل سدهایی که کشور همسایه ما ترکیه بر روی رودهای دجله و فرات زده است؛ شکل منطقه‌ای و بین‌المللی خواهد گرفت و نیز بستن آب رود هیرمند به روی ایران از سوی دیگر کشور همسایه افغانستان بخش‌هایی از کشور را تحت مخاطره قرار داده است را همه‌ی مردم ایران می‌دانند و از سویی دیگر کسانی که به شکل کارشناسی‌تر مشکل آب را در ایران دنبال می‌کنند؛ می‌دانند که  متوسط تبخیر آب در ایران به دلیل شرایط خاص آب و هوایی 3 برابر متوسط جهانی است. اما همین مشکل را می‌شود با یک تدبیر درست حل کرد. مثلا چرا این آینده نگاری معطوف به این مسئله نمی‌شود که ما روی ساخت نانو فیلترها متمرکز شویم، به طوری‌که این نانو فیلترها قادرند تاآلایندگی آب را تا حد ویروس پاک‌سازی کنند و یا به طور کلی فناوری‌های مصرف بهینه‌ی آب را به شکل درست و با یک فرهنگ‌سازی صحیح ترویج نمی‌کنیم و قوانینی محکم که با حمایت قاطع نهادهای ذی‌ربط و بر مبنای کار کارشناسی ایجا نمی‌کنیم تا کارد به استخوان نرسد. مسئله‌ی سوم که در این آینده‌نگاری به عنوان یکی از چالش‌های پیش رو از آن یاد شده است مسئه‌ی بیکاری جوان‌‌هاست که به نظر می‌رسد با این حجم از سیاست‌زدگی مسئولان بیشتر هم خواهد شد. اما تراژدی آن‌جاست که راه حل اساسی برای عبور از این  بحران‌ها هم در قوانین بالادستی ما نظیر اصل 44 آماده و هم با ابلاغ دستور پیاده‌سازی اقتصاد مقاومتی  که اصل را بر درون‌زایی اقتصاد و استفاده از فکر ایرانی برای ایجاد اقتصاد دانش‌بنیان قرار داده است، تاکید دوباره گشته است. مسئله این است که باید شروع کرد. اما این شروع باید محکم و بر اساس دیدن واقعیت‌ها و دور کردن ممکلکت از شعارزدگی و پرهیز از هرگونه تفرقه همراه باشد. توجه داشته باشیم و به این  درک مهم برسیم که با این حجم از مشکلات کشور اگر زیر سایه‌ی فرامین مقام ولایت متحد نشویم و تفکرات مختلف و گرایشات سیاسی را فدای یک امر مهم‌تر نکنیم, چه بسا فردا دیر باشد.  و خدا وضع و حال هیچ قومی را عوض نخواهد کرد مگر آنکه انسان‌ها به خودشان وضع و حال خودشان را تغییر دهند.


 

 

 

مطالب مرتبط

پربازدیدترین

پیام بگذارید

نظرات ( 0 )