جستجو

تماس با ما

جهت تماس با نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در امور دانشجویان ایرانی خارج از کشور از شماره تلفن های زیر استفاده نمایید :

 

021-66977001
021-66977002
021-66467700

درباره نهاد




براساس دستور رهبر معظم انقلاب اسلامي حضرت آيت ا... خامنه‌اي مدظله‌العالي در تاريخ 1385/4/7 براي تحقق اهداف مقدس جمهوري اسلامي در حوزه دانشجويان و استادان ايراني خارج از كشور، نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در اموردانشجويان ايراني خارج از كشور تشكيل شد.

هر چند قبل از اين رهبر معظم انقلاب اسلامي دو نفر از صاحبنظران را به عنوان نماينده خود در امور دانشجويان ايراني اروپا و آمريكا و امور دانشجويان ايراني آسيا و اقيانوسيه منصوب و سالهاي متمادي با دانشجويان از نزديك ارتباط داشته‌اند اما به دليل ضرورت سياستگذاري واحد، و پيگيري نظامند مسائل دانشجويان و بالا بودن حجم امور اجرايي اين مجموعه تشكيل شد كه برخي از اهداف آن به شرح ذيل مي‌باشد:

1-    توسعه و تعميق آگاهي‌ها و علائق اسلامي دانشجويان و تبيين ارزش‌هاي اسلامي.

2-    ايجاد و گسترش فضاي معنوي و اسلامي در بين دانشجويان و رشد فضائل اخلاقي.

3-    افزايش دانش و بينش سياسي در ميان دانشجويان.

4-    حمايت و هدايت فكري تشكلهاي اسلامي دانشجويي.

5-    پاسخ به شبهات و تقويت باورهاي ديني دانشجويان.

6-    فراهم نمودن زمينه‌هاي ارتباط علمي روحانيون با دانشجويان.

7-    افزايش تعلقات ملي و انقلابي دانشجويان.


اركان نهاد

عاليترين ركن نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در امور دانشجويان ايراني خارج از كشور شوراي سياستگذاري نهاد است كه مهمترين وظيفه آن تصويب سياستها و خط مشي‌هاي ستاد و نظارت بر حسن اجراي مصوبات شورا مي‌باشد و اعضاي آن عبارتند از:

1-    معاون ارتباطات بين‌الملل دفتر مقام معظم رهبري (رئيس شورا)

2-    نمايندگان ولي فقيه در امور دانشجويان ايراني خارج از كشور

3-    رئيس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي

4-    رئيس نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاههاي كشور

5-    رئيس بنياد ملي نخبگان

6-   رئيس سازمان ملي جوانان

7-    دو نفر از شخصيت‌هاي برجسته و آشنا به مسائل دانشجويان خارج از كشور.

دومين و محوري‌ترين ركن نهاد، نمايندگان ولي فقيه هستند كه در حال حاضر حجت‌الاسلام والمسلمين دكتر اژه‌اي نماينده محترم ولي فقيه در امور دانشجويان ايراني اروپا و حجت‌الاسلام والمسلمين آقاي نظام‌زاده، نماينده محترم ولي فقيه در امور دانشجويان ايراني آسيا و اقيانوسيه حضور دارند.

سومين ركن نهاد كه به عبارتي ركن تشكيلاتي، اجرايي نهاد مي باشد، دبيرخانه نمايندگي مقام معظم رهبري است، كه با هدايت نمايندگان مقام معظم رهبري وظيفه اجرايي كردن مصوبات شوراي سياستگزاري نهاد را بعهده دارد و توسط رئيس شورا منصوب مي‌شود. نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري داراي دو معاونت فرهنگي اجتماعي و پژوهشي اطلاع رساني است.


وظايف معاونت فرهنگي اجتماعي

1-    كمك به برگزاري همايش‌هاي فرهنگي و علمي

2-    اعزام سخنران براي جلسات و مناسبات

3-    اعزام مبلغ براي مناسبت‌هاي اسلامي و ملي.

4-    حمايت مادي و معنوي از فعاليت‌هاي تشكل‌ها و انجمن‌هاي علمي دانشجويي.

5-    شناسايي دانشجويان متدين و فعال فرهنگي و كمك به تحصيل آنان در خارج از كشور.

6-    تداوم ارتباط و حمايت از دانشجويان فارغ‌التحصيل جهت استفاده بهينه از تخصص آنان در كشور.

7-   ايجاد زمينه مشاركت دانشجويان در برنامه‌هاي فرهنگي، اجتماعي و سياسي سراسري دانشجويان از قبيل جشن‌هاي ازدواج دانشجويي، عمره دانشجويي، مسابقات قرآن و نهج‌البلاغه و ...

8-    زمينه سازي ارتباط دانشجويان جهان اسلام.

9-     برگزاري اردوهاي فرهنگي، سياسي و علمي براي دانشجويان و خانواده آنان.

10-   زمينه‌ سازي براي دانشجويان داراي انگيزه ديني براي انجام فعاليت‌هاي اسلامي

11-   ايجاد بسترهاي مناسب براي افزايش تعلقات ملي و انقلابي و روحيه خدمت به كشور.



وظايف معاونت پژوهشي و اطلاع رساني

1-    راه اندازي پايگاه اطلاع رساني ويژه دانشجويان ايراني خارج از كشور.

2-    راه اندازي نشريه ويژه دانشجويان خارج از كشور

3-    برگزاري همايش‌هاي تخصصي متناسب با نيازها با مشاركت دانشجويان.

4-    پاسخ به سوالات دانشجويان و ارايه مشاوره در زمينه‌هاي فرهنگي-سياسي- اعتقادي با استفاده از ابزارهاي مناسب از قبيل درج پاسخ در پايگاه اطلاع رساني با سيستم پاسخگويي آف/آن لاين، انتشار كتابچه‌هاي ويژه پرسش و پاسخ و ...

5-    انجام مطالعات استراتژيك، بنيادي، نياز سنجي و نگرش سنجي جامعه دانشجويي خارج از كشور

6-    انجام پژوهش‌هاي لازم و تامين محتوا براي فعاليت‌هاي تبليغي دانشجويان در خارج از كشور.

7-    شناسايي و تقدير و جذب دانشجويان نخبه خارج از كشور.

8-    بررسي اوضاع فرهنگي- اعتقادي و سياسي دانشجويان خارج از كشور.

9-    اطلاع رساني پيرامون پيشرفت‌هاي علمي كشور به دانشجويان خارج از كشور.

برخورد تمدن‌ها از کجا آمد؟00 نظر

برخورد تمدن‌ها از کجا آمد؟
گزیده‎‌‌ای از سخنان دکتر ملکوتیان در سیزدهمین همایش سالانه اساتید ودانشجویان ایرانی خارج از کشور

 

 

دکتر مصطفی ملکوتیان؛ استاد دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران

موضوع تمدن و فرهنگ سابقه‌ای چندان طولانی در مباحث آکادمیک علوم سیاسی و روابط بین‌الملل ندارند. بعد از جنگ جهانی دوم هم بیشتر مباحث دانشگاهی علوم سیاسی پیرامون مفاهیم قدرت، دولت، منافع ملی و... بود. موضوعات تمدنی و فرهنگی پیش از این فاقد ارزش علمی دیده می‌شدند، چون بر بخش غیرملموس و درونی‌تری از روابط سیاسی تاکید داشتند. این کم‌اهمیتی را می‌توان ناشی از تاثیر رفتارگرایی بر جامعه‌شناسی و تلاش برای همرنگ‌کردن علوم انسانی با علوم ریاضی دانست. فرهنگ یا تمدن مولفه‌های قابل اندازه‌گیری نداشت و از فضای آکادمیک کنار گذاشته شده بود.

حتی در جامعه‌شناسی انقلاب و تحولات اجتماعی هیچ ‌جایی برای فرهنگ قائل نبودند. در جامعه‌شناسی رویکردهای کارکردگرایی، روان‌شناختی، اقتصادی و سیاسی برای تحولات اجتماعی دیده می‌شد و فرهنگ در این دسته‌بندی‌ها جایی نداشت. در علوم سیاسی هم از فرهنگ اثر جدی نمی‌بینیم.

اما از دهه ۱۹۹۰ میلادی و با کتاب برخورد تمدن‌های هانتینگتون، بحث‌های علمی درباره فرهنگ و تمدن مطرح شد. یعنی تقریبا کمی بیش از یک دهه از وقوع انقلاب اسلامی. در واقع بعد از تجدید حیات اسلام آن هم در قامت سیاسی این موضوع مطرح شد، اما تجدید حیات اسلام چگونه به تمدن و سیاست می‌انجامد؟

تمدن در سایه نظم ساخته می‌شود؛ نظمی اجتماعی که در صورت وجودش خلاقیت فرهنگی ممکن می‌شود. هرچند فرهنگ خودش زیربنای تمدن است. پس مبنای جدی تمدن، از نظم و قانون است، اما خود این قانون از کجا منشأ می‌گیرد؟ ما می‌گوییم منشأ این قانون خدا و قانون الهی است. تمدن اسلامی در گذشته هم مبنایش قوانین الهی و نظم مبتنی بر آن بود. اینجاست که وقتی هانتینگتون از برخورد تمدن‌ها می‌گوید تمدن اسلامی را مهم‌ترین رقیب تمدن غرب می‌داند، چون مبنای نظم و قانون در این دو تمدن تفاوت بنیادین دارد.

با انقلاب اسلامی تغییرات فکری و عینی در جهان اسلام و به تبع آن جهان رخ داده است. بیداری اسلامی که ۱۵۰ سال از عمر آن می‌گذرد ۳ موج را پشت سر گذاشته؛ موج اول را متفکرانی مانند سیدجمال‌الدین و محمد عبده رقم زدند. موج دوم اما انقلاب اسلامی ایران است که تبعات زیادی هم در منطقه داشت. پس از انقلاب ایران نهضت‌های اسلامی در شمال آفریقا به تکاپو درآمدند. تونس و الجزایر شاهد گروه‌های سیاسی‌اجتماعی اسلامگرا شدند. در الجزایر اسلامگراها در انتخابات محلی هم پیروز شدند و تا آستانه تشکیل دولت اسلامگرا پیش رفتند. تحت تاثیر ایران شرق مدیترانه دچار تحول شد. مقاومت اسلامی در لبنان و فلسطین آغاز شد و با تاثیر در شرق مدیترانه در جهان اثرگذار شد. موج سوم نیز در دهه ۹۰ شمسی پدید آمد؛ خروج آمریکا از عراق و شکست داعش در سوریه نشان از تغییر جهان تحت تاثیر انقلاب اسلامی دارد.

نظریه برخورد تمدن‌ها بعد از ظاهر شدن تاثیر انقلاب اسلامی ایران در شمال آفریقا و شرق مدیترانه شکل گرفت. هر چند این نظریه نه یک نظریه علمی که یک تز سیاسی بود. تز سیاسی غرب که حالا از آینده جهان نگران است.

هانتینگتون در این نظریه برخورد تمدن‌ها را اجتناب‌ناپذیر می‌داند. او می‌گوید مذهب خلأ هویتی جهان جدید را پر می‌کند و در غیر غربی‌ها بازگشت به خویشتن مطرح می‌شود. با این وجود این نظر خالی از اشکال نیست. هانتینگتون مرز میان تمدن و فرهنگ را مخدوش کرده و شواهدی گزینشی از جنگ‌ها را مانند جنگ بوسنی برای اثبات نظرش توضیح داده است. هانتینگتون حتی غرب را هم با وجود همه تنوعش یکپارچه فرض کرده است. این در حالی است که توصیه به روش‌های تفرقه‌افکنانه در جهان اسلام دارد. در نهایت می‌توان گفت ما اصلا با برخورد تمدن‌ها مواجه نیستیم، بلکه با یک هویت‌خواهی اسلامی بزرگ مواجهیم.

 

 

 

مطالب مرتبط

پربازدیدترین

نظرات ( 0 )

نظر شما