جستجو

تماس با ما

جهت تماس با نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در امور دانشجویان ایرانی خارج از کشور از شماره تلفن های زیر استفاده نمایید :

 

021-66977001
021-66977002
021-66467700

درباره نهاد




براساس دستور رهبر معظم انقلاب اسلامي حضرت آيت ا... خامنه‌اي مدظله‌العالي در تاريخ 1385/4/7 براي تحقق اهداف مقدس جمهوري اسلامي در حوزه دانشجويان و استادان ايراني خارج از كشور، نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در اموردانشجويان ايراني خارج از كشور تشكيل شد.

هر چند قبل از اين رهبر معظم انقلاب اسلامي دو نفر از صاحبنظران را به عنوان نماينده خود در امور دانشجويان ايراني اروپا و آمريكا و امور دانشجويان ايراني آسيا و اقيانوسيه منصوب و سالهاي متمادي با دانشجويان از نزديك ارتباط داشته‌اند اما به دليل ضرورت سياستگذاري واحد، و پيگيري نظامند مسائل دانشجويان و بالا بودن حجم امور اجرايي اين مجموعه تشكيل شد كه برخي از اهداف آن به شرح ذيل مي‌باشد:

1-    توسعه و تعميق آگاهي‌ها و علائق اسلامي دانشجويان و تبيين ارزش‌هاي اسلامي.

2-    ايجاد و گسترش فضاي معنوي و اسلامي در بين دانشجويان و رشد فضائل اخلاقي.

3-    افزايش دانش و بينش سياسي در ميان دانشجويان.

4-    حمايت و هدايت فكري تشكلهاي اسلامي دانشجويي.

5-    پاسخ به شبهات و تقويت باورهاي ديني دانشجويان.

6-    فراهم نمودن زمينه‌هاي ارتباط علمي روحانيون با دانشجويان.

7-    افزايش تعلقات ملي و انقلابي دانشجويان.


اركان نهاد

عاليترين ركن نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در امور دانشجويان ايراني خارج از كشور شوراي سياستگذاري نهاد است كه مهمترين وظيفه آن تصويب سياستها و خط مشي‌هاي ستاد و نظارت بر حسن اجراي مصوبات شورا مي‌باشد و اعضاي آن عبارتند از:

1-    معاون ارتباطات بين‌الملل دفتر مقام معظم رهبري (رئيس شورا)

2-    نمايندگان ولي فقيه در امور دانشجويان ايراني خارج از كشور

3-    رئيس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي

4-    رئيس نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاههاي كشور

5-    رئيس بنياد ملي نخبگان

6-   رئيس سازمان ملي جوانان

7-    دو نفر از شخصيت‌هاي برجسته و آشنا به مسائل دانشجويان خارج از كشور.

دومين و محوري‌ترين ركن نهاد، نمايندگان ولي فقيه هستند كه در حال حاضر حجت‌الاسلام والمسلمين دكتر اژه‌اي نماينده محترم ولي فقيه در امور دانشجويان ايراني اروپا و حجت‌الاسلام والمسلمين آقاي نظام‌زاده، نماينده محترم ولي فقيه در امور دانشجويان ايراني آسيا و اقيانوسيه حضور دارند.

سومين ركن نهاد كه به عبارتي ركن تشكيلاتي، اجرايي نهاد مي باشد، دبيرخانه نمايندگي مقام معظم رهبري است، كه با هدايت نمايندگان مقام معظم رهبري وظيفه اجرايي كردن مصوبات شوراي سياستگزاري نهاد را بعهده دارد و توسط رئيس شورا منصوب مي‌شود. نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري داراي دو معاونت فرهنگي اجتماعي و پژوهشي اطلاع رساني است.


وظايف معاونت فرهنگي اجتماعي

1-    كمك به برگزاري همايش‌هاي فرهنگي و علمي

2-    اعزام سخنران براي جلسات و مناسبات

3-    اعزام مبلغ براي مناسبت‌هاي اسلامي و ملي.

4-    حمايت مادي و معنوي از فعاليت‌هاي تشكل‌ها و انجمن‌هاي علمي دانشجويي.

5-    شناسايي دانشجويان متدين و فعال فرهنگي و كمك به تحصيل آنان در خارج از كشور.

6-    تداوم ارتباط و حمايت از دانشجويان فارغ‌التحصيل جهت استفاده بهينه از تخصص آنان در كشور.

7-   ايجاد زمينه مشاركت دانشجويان در برنامه‌هاي فرهنگي، اجتماعي و سياسي سراسري دانشجويان از قبيل جشن‌هاي ازدواج دانشجويي، عمره دانشجويي، مسابقات قرآن و نهج‌البلاغه و ...

8-    زمينه سازي ارتباط دانشجويان جهان اسلام.

9-     برگزاري اردوهاي فرهنگي، سياسي و علمي براي دانشجويان و خانواده آنان.

10-   زمينه‌ سازي براي دانشجويان داراي انگيزه ديني براي انجام فعاليت‌هاي اسلامي

11-   ايجاد بسترهاي مناسب براي افزايش تعلقات ملي و انقلابي و روحيه خدمت به كشور.



وظايف معاونت پژوهشي و اطلاع رساني

1-    راه اندازي پايگاه اطلاع رساني ويژه دانشجويان ايراني خارج از كشور.

2-    راه اندازي نشريه ويژه دانشجويان خارج از كشور

3-    برگزاري همايش‌هاي تخصصي متناسب با نيازها با مشاركت دانشجويان.

4-    پاسخ به سوالات دانشجويان و ارايه مشاوره در زمينه‌هاي فرهنگي-سياسي- اعتقادي با استفاده از ابزارهاي مناسب از قبيل درج پاسخ در پايگاه اطلاع رساني با سيستم پاسخگويي آف/آن لاين، انتشار كتابچه‌هاي ويژه پرسش و پاسخ و ...

5-    انجام مطالعات استراتژيك، بنيادي، نياز سنجي و نگرش سنجي جامعه دانشجويي خارج از كشور

6-    انجام پژوهش‌هاي لازم و تامين محتوا براي فعاليت‌هاي تبليغي دانشجويان در خارج از كشور.

7-    شناسايي و تقدير و جذب دانشجويان نخبه خارج از كشور.

8-    بررسي اوضاع فرهنگي- اعتقادي و سياسي دانشجويان خارج از كشور.

9-    اطلاع رساني پيرامون پيشرفت‌هاي علمي كشور به دانشجويان خارج از كشور.

بایسته‌های ورود به عصر رویاهای ژول‌ورن وار ما00 نظر

بایسته‌های ورود به عصر رویاهای ژول‌ورن وار ما
اگر از هر یک از ما بپرسند دنیای آینده چگونه دنیایی خواهد بود چه جوابی خواهیم داشت. این پرسش شاید همانند بسیاری از پرسش‌های دیگر ساده به نظر برسد اما قدر مسلم همانند بسیاری ازپرسش‌هایی که هر روز به ذهن متبادر می‌شود جوابی ساده نخواهد داشت. و شاید هیچ گاه خیال بشر نتواند پیش‌بینی کند که آینده چگونه رقم خواهد خورد اما حد اقل حسنی که اندیشیدن به این پرسش‌ها برای ما دارد این است که حتی اگر نتوانیم همانند ژول ورن شاعر، نویسنده ونمایش‌نامه نویس فرانسوی خالق رمان‌های علمی و تخیلی شویم حداقل ما را در خیالی ژول ورن وار فرو ببرد.

 

 

محمد کاظم محمدپور

اگر از هر یک از ما  بپرسند دنیای آینده چگونه دنیایی خواهد بود چه جوابی خواهیم داشت. این پرسش شاید همانند بسیاری از پرسش‌های دیگر ساده به نظر برسد اما قدر مسلم همانند بسیاری ازپرسش‌هایی که هر روز به ذهن متبادر می‌شود جوابی ساده نخواهد داشت. و شاید هیچ گاه خیال بشر نتواند پیش‌بینی کند که آینده چگونه رقم خواهد خورد اما حد اقل  حسنی که اندیشیدن به این پرسش‌ها برای ما دارد این است که حتی اگر نتوانیم همانند ژول ورن  شاعر، نویسنده ونمایش‌نامه نویس فرانسوی خالق رمان‌های علمی و تخیلی شویم حداقل  ما را در خیالی ژول ورن وار فرو ببرد.  چنان‌که او با پرواز خیال خود با عنایت به آگاهی  که از گسترش علوم  داشت، هنگامی از سفر به هوا و فضا و زیر دریا در داستان‌های خود سخن گفت که هنوز بشر نتوانسته بود وسایل و امکانات چنین سفرهایی را فراهم کند. اما حتی اگر نخواهیم همانند ژوال ورن خالق داستان‌های علمی تخیلی باشیم عقل حکم می‌کند که برای سرفرازی خودمان هم که شده  نگاهی به آینده داشته باشیم و در برنامه‌ریزی‌هایی که در سطح کلان داریم آیندگان خود را در نظر بگیریم. این مسئله وقتی اهمیت بیشتری می‌یابد که نیم نگاهی هم به تحولات شگرف در عرصه‌ی فناوری‌ داشته باشیم. پس بگذارید داستان را با ذکر مثالی پی بگیرم. در سال 72 که اینجانب وارد دانشگاه صنعتی شریف شدم هنوز کامپیوترهای پانچی کار می‌کرد و با آمدن مدل 286 کامپیوترهای خانگی، ذوقی عجیب در دل بچه‌های رشته‌ی مهندسی کامپیوتر ایجاد شد. و خیلی زود ما با مدل‌های 386 و 486 و سری اول پنتیوم 1 آشنا شدیم که سرعت آن زمان ان‌ها همه را حیرت زده می‌کرد. خوب یادم هست که یکی از هم‌اتاقی‌های ما که خدایش رحمت کند، برای آن‌که یک کامپیوتر از نوع 486 را بخرد که آن موقع خدا بود به  خانواده در آذر شهر زنگ زده بود که اگر تا چند روز دیگر این کامپیوتر را برای ما نخرید  چه و چه می‌شود و ما را از دانشگاه اخراج می‌کنند. بندگان خدا پدر و مادر پیر این هم‌اتاقی ما با چه دلهره‌ای زنگ زده بودند که تو را خدا به مسئولان بگویید پسر ما را اخراج نکنند و ما سریع این کامپیوتر را می‌گیریم.  جالب است بدانید که در ان زمان حتی ما که در بهترین دانشگاه کشور تحصیل می‌کردیم هم از امکاناتی به نام اینترنت خبر نداشتیم. اما امروز چه؟ واقعا من مهندس دانشگاه شریفی هم به درستی اطلاع ندارم که توسعه‌ی این فناوری به کجاها کشیده شده است. گسترش شبکه‌‌های اجتماعی که به واسطه‌ی توسعه‌ی شبکه‌ی جهانی اینترنت رخ داده بیداد می‌کند و همه‌ی جوانب زندگی بشر را تحت تاثیر قرار داده است. فناوری اطلاعات که تا  دو دهه قبل به هیچ وجه موضوع بشریت نبود چنان رشد سریعی یافته که تا مغز استخوان ما را وابسته به خود کرده است. اگر تا دیروز تلفن ثابت تنها در خانه‌های متول و متوسط شهری یافت می‌شد امروز موبایل از چنان قدرت نفودی برخوردار شده که در تقریبا همه‌ی خانه‌ها، تلفن ثابت دیگر تنها یک وسیله‌ی تزئینی است و در هر خانه‌ای شاید به تعداد دوبرابر تعداد خانوارها گوشی موبایل وجود دارد. امکاناتی که به واسطه‌ی همین توسعه‌ی تلفن‌های همراه  و به یمن شبکه‌های اجتماعی نصیب مردم امروز شده است به حدی است که حتی سازمان عریض و طویل مخابرات را اگر با فناوری همگام نشود، ورشکست خواهد کرد. صدا و سیما  که تا دیروز  نقش فعالی در عرصه‌ی مدیریت افکار عمومی داشت به واسطه‌ی قدرت ذاتی این شبکه‌ها  که بر مبنای رابطه‌ای دوسویه با مخاطب شکل گرفته است و علاوه بر پیام‌های صوتی می‌تواند به سادگی موجبات پیام‌های تصویری را برقرار سازد، می‌رود تا به کناری رانده شود و رسانه‌‌های سنتی نظیر روزنامه، مجله و حتی سایت‌های اینترنتی  و تولید کتاب دیگر موضوعیت خود را به آن شکل  از دست خواهند داد. از سویی دیگر همین سطح دسترسی  بسیار در کنار سرعت فوق‌العاده‌ی دسترسی به اطلاعات، و مزیت‌های ذاتی دیگر همچون حذف مکان برای کسب و کار؛  سبب شده است تا بسیاری از کسب و کارهای سنتی نیز تحت تاثیر قرار بگیرد.  نمونه‌ی بارز این کسب و کارهای جدید که به واسطه ی فناوری‌ اطلاعات  ایجاد شده است، حتی اگر نخواهیم از سایت‌های جهانی در این باره همانند آمازون  مثال بزنیم در ایران سایت دی جی کالا است، چنانکه هفته نامه اکونومیست چندی پیش ارزش این سایت اینترنتی فروش کالا را 150 میلیون دلار اعلام کرده است ؛ هرچند برادران محمدی صاحبان جوان این شرکت معتقدند شرکت تازه تأسیس آنها بیش از این‌ها می‌ارزد. از سویی دیگر  باز می‌توان در همین رابطه اسنپ را که یک اپلیکیشن در قالب یک برنامه‌ی رایانه‌ای است مثال آورد این برنامه که قابل نصب بر روی موبایل را دارد به کاربر اجازه می‌دهد در هر جایی از تهران که قرار دارد، در اسرع وقت و با صرف کمترین هزینه تاکسی سفارش دهد که با استقبال بی‌نظیر مخاطبان هم مواجهه شده است و همزمان اعتراض بسیاری از تاکسی‌داران و صاحبان آژانس‌های تاکسی‌رانی را که به شکل سنتی اداره می‌شوند. از سویی دیگر پیشرفت‌های فناوری در جهان امروز تنها به فناوری اطلاعات محدود نمانده است. تولید خودرهای هیبریدی و پیشرفت‌های حیرت آور در تولید خودروهای برقی می‌رود تا فناوری ‌های دیگر را در عرصه‌ی تولید خودرو به کلی منسوخ سازد. استفاده از سوخت هیدوژنی که اخیرا با موفقیت از سوی یکی از خودروسازان آلمانی در امریکا بر مبنای تجزیه آب به دو عنصر اکسیژن و هیدوژن امتحان شد نشان می‌دهد به زودی فناوری‌ تولید خودرو که هم‌اکنون نیز با یک انقلاب تکنولوژیکی همراه است، منسوخ سازد خود هشداری برای ماست. در همین رابطه باز خوب است به فناوری نانو اشاره داشت که می‌رود تا سیطره‌ی  خود را به عنوان یک فناوری منسوخ کننده بر همه‌ی فناوری‌های دیگر اعمال نماید تحول دیگری است که ما به چشم خود شاهد آن هستیم. با این حساب می‌توان این سوال اول را که مبنای بحث است دوباره از خود پرسید؟ و این سوال را برای مسئولان سیاست‌گذاری دوباره مطرح کرد که آیا ما در این سیر شتابناک پیشرفت‌ها در کجا قرار داریم و چگونه می‌توانیم گام برداریم که از این قافله عقب نمانیم. پاسخ به این سوال وقتی اهمیت بیشتری می‌یابد که به این درک برسیم که این عقب ماندگی بسیار بیش از عقب ماندگی‌های دیگر می‌تواند برای ما خسارت آور باشد و قدر مسلم  هر پاسخی که برای آن داشته باشیم، عملکردهای ما در تغییر ساختاری آموزش و پرورش و دانشگاه‌های ما می‌تواند اولین کار باشد. توجه جدی به مبحث پژوهش‌های کاربردی و تغییر نگرش‌های ما از تولید مقاله‌های غیر کاربردی که امروزه به شکل یک  بیماری دردناک خود را نشان می‌دهد گام اول خواهد بود. گام بعدی باید با بازتعریف سیاست‌های ما در انتقال و تولید فناوری‌های آینده در همراهی بخش صنعت با بخش‌های دانشگاهی رقم بخورد. در این میان ایجاد یک شبکه‌ی جامع از متخصصین داخلی و متخصصین خارج از کشور از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است. چرا که بسیاری از متخصصان ما در خارج از کشور که به فناوری‌های روز دسترسی و از آن‌ها ااطلاع دارند دلشان برای ایران و کشور می‌تپد. تنها در سایه‌ی فوری پیاده کردن این کارها که البته باید با دقت دیگری سنجیده و پیاده‌سازی شود می‌توانیم به آن‌چه که حق ایران و ایرانی است برسیم. فراموش نکنیم که ویژگی‌ تمامی پیشرفت‌ها و کسب و کارهای امروز دانش بنیان بودن آن است. بنابراین اگر نخواهیم سیل بیکاران جوانان ما را شاهد نباشیم باید به سمت اقتصاد دانش‌بنیان حرکت کنیم. 



 

 

 

مطالب مرتبط

پربازدیدترین

پیام بگذارید

نظرات ( 0 )