جستجو

تماس با ما

جهت تماس با نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در امور دانشجویان ایرانی خارج از کشور از شماره تلفن های زیر استفاده نمایید :

 

021-66977001
021-66977002
021-66467700

درباره نهاد




براساس دستور رهبر معظم انقلاب اسلامي حضرت آيت ا... خامنه‌اي مدظله‌العالي در تاريخ 1385/4/7 براي تحقق اهداف مقدس جمهوري اسلامي در حوزه دانشجويان و استادان ايراني خارج از كشور، نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در اموردانشجويان ايراني خارج از كشور تشكيل شد.

هر چند قبل از اين رهبر معظم انقلاب اسلامي دو نفر از صاحبنظران را به عنوان نماينده خود در امور دانشجويان ايراني اروپا و آمريكا و امور دانشجويان ايراني آسيا و اقيانوسيه منصوب و سالهاي متمادي با دانشجويان از نزديك ارتباط داشته‌اند اما به دليل ضرورت سياستگذاري واحد، و پيگيري نظامند مسائل دانشجويان و بالا بودن حجم امور اجرايي اين مجموعه تشكيل شد كه برخي از اهداف آن به شرح ذيل مي‌باشد:

1-    توسعه و تعميق آگاهي‌ها و علائق اسلامي دانشجويان و تبيين ارزش‌هاي اسلامي.

2-    ايجاد و گسترش فضاي معنوي و اسلامي در بين دانشجويان و رشد فضائل اخلاقي.

3-    افزايش دانش و بينش سياسي در ميان دانشجويان.

4-    حمايت و هدايت فكري تشكلهاي اسلامي دانشجويي.

5-    پاسخ به شبهات و تقويت باورهاي ديني دانشجويان.

6-    فراهم نمودن زمينه‌هاي ارتباط علمي روحانيون با دانشجويان.

7-    افزايش تعلقات ملي و انقلابي دانشجويان.


اركان نهاد

عاليترين ركن نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در امور دانشجويان ايراني خارج از كشور شوراي سياستگذاري نهاد است كه مهمترين وظيفه آن تصويب سياستها و خط مشي‌هاي ستاد و نظارت بر حسن اجراي مصوبات شورا مي‌باشد و اعضاي آن عبارتند از:

1-    معاون ارتباطات بين‌الملل دفتر مقام معظم رهبري (رئيس شورا)

2-    نمايندگان ولي فقيه در امور دانشجويان ايراني خارج از كشور

3-    رئيس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي

4-    رئيس نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاههاي كشور

5-    رئيس بنياد ملي نخبگان

6-   رئيس سازمان ملي جوانان

7-    دو نفر از شخصيت‌هاي برجسته و آشنا به مسائل دانشجويان خارج از كشور.

دومين و محوري‌ترين ركن نهاد، نمايندگان ولي فقيه هستند كه در حال حاضر حجت‌الاسلام والمسلمين دكتر اژه‌اي نماينده محترم ولي فقيه در امور دانشجويان ايراني اروپا و حجت‌الاسلام والمسلمين آقاي نظام‌زاده، نماينده محترم ولي فقيه در امور دانشجويان ايراني آسيا و اقيانوسيه حضور دارند.

سومين ركن نهاد كه به عبارتي ركن تشكيلاتي، اجرايي نهاد مي باشد، دبيرخانه نمايندگي مقام معظم رهبري است، كه با هدايت نمايندگان مقام معظم رهبري وظيفه اجرايي كردن مصوبات شوراي سياستگزاري نهاد را بعهده دارد و توسط رئيس شورا منصوب مي‌شود. نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري داراي دو معاونت فرهنگي اجتماعي و پژوهشي اطلاع رساني است.


وظايف معاونت فرهنگي اجتماعي

1-    كمك به برگزاري همايش‌هاي فرهنگي و علمي

2-    اعزام سخنران براي جلسات و مناسبات

3-    اعزام مبلغ براي مناسبت‌هاي اسلامي و ملي.

4-    حمايت مادي و معنوي از فعاليت‌هاي تشكل‌ها و انجمن‌هاي علمي دانشجويي.

5-    شناسايي دانشجويان متدين و فعال فرهنگي و كمك به تحصيل آنان در خارج از كشور.

6-    تداوم ارتباط و حمايت از دانشجويان فارغ‌التحصيل جهت استفاده بهينه از تخصص آنان در كشور.

7-   ايجاد زمينه مشاركت دانشجويان در برنامه‌هاي فرهنگي، اجتماعي و سياسي سراسري دانشجويان از قبيل جشن‌هاي ازدواج دانشجويي، عمره دانشجويي، مسابقات قرآن و نهج‌البلاغه و ...

8-    زمينه سازي ارتباط دانشجويان جهان اسلام.

9-     برگزاري اردوهاي فرهنگي، سياسي و علمي براي دانشجويان و خانواده آنان.

10-   زمينه‌ سازي براي دانشجويان داراي انگيزه ديني براي انجام فعاليت‌هاي اسلامي

11-   ايجاد بسترهاي مناسب براي افزايش تعلقات ملي و انقلابي و روحيه خدمت به كشور.



وظايف معاونت پژوهشي و اطلاع رساني

1-    راه اندازي پايگاه اطلاع رساني ويژه دانشجويان ايراني خارج از كشور.

2-    راه اندازي نشريه ويژه دانشجويان خارج از كشور

3-    برگزاري همايش‌هاي تخصصي متناسب با نيازها با مشاركت دانشجويان.

4-    پاسخ به سوالات دانشجويان و ارايه مشاوره در زمينه‌هاي فرهنگي-سياسي- اعتقادي با استفاده از ابزارهاي مناسب از قبيل درج پاسخ در پايگاه اطلاع رساني با سيستم پاسخگويي آف/آن لاين، انتشار كتابچه‌هاي ويژه پرسش و پاسخ و ...

5-    انجام مطالعات استراتژيك، بنيادي، نياز سنجي و نگرش سنجي جامعه دانشجويي خارج از كشور

6-    انجام پژوهش‌هاي لازم و تامين محتوا براي فعاليت‌هاي تبليغي دانشجويان در خارج از كشور.

7-    شناسايي و تقدير و جذب دانشجويان نخبه خارج از كشور.

8-    بررسي اوضاع فرهنگي- اعتقادي و سياسي دانشجويان خارج از كشور.

9-    اطلاع رساني پيرامون پيشرفت‌هاي علمي كشور به دانشجويان خارج از كشور.

انقلاب اسلامی، گفتمان تمدن‌ساز00 نظر

انقلاب اسلامی، گفتمان تمدن‌ساز
گزیده‎‌‌ای از سخنان دکتر نبوی سیزدهمین همایش سالانه اساتید ودانشجویان ایرانی خارج از کشور

 

دکتر نبوی ؛ عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام

ابتدا باید ببینیم انقلاب نسبت خود را با جهان معاصرش چگونه تعریف کرده است. انقلاب اسلامی از بدو پیروزی مخالفت خود را با نظم جهان دوقطبی اعلام کرد. این مخالفت که در شعار نه شرقی، نه غربی هم تجلی داشت، در واقع نفی روابط بین‌المللی ظالمانه حاکم بر جهان بود. انقلاب اسلامی البته جهان‌بینی مادی و سکولاریسم را هم نفی کرد. سکولاریسم بر مبنای جدایی دین از حوزه سیاست و حکمرانی شکل گرفته بود. ترکیب جمهوری اسلامی خود نافی این مبنا بود. انقلاب اسلامی، سلطه و سلطه‌گری و سلطه‌پذیری را هم نفی کرد. رهبران انقلاب معتقد بودند مبنای توحید، نفی طاغوت است و در سایه توحید برای قدرت‌های جهانی اعتبار قائل نبودند.

در واقع امام سه هدف داشت: ۱. سرنگونی استبداد و طاغوت در داخل، ۲. در منطقه عامل مشکلات را اسرائیل می‌دانست ۳. در سطح جهانی هم آمریکا را عامل اصلی مشکلات می‌دانست. با وجود مخالفت با جهان دوقطبی آمریکا را شیطان بزرگ نامید. می‌توان گفت انقلاب اسلامی از آغاز نسبت‌ها و روابط حاکم بر جهان را نفی کرد و به دنبال در انداختن طرحی جدید بود.

رهبری هم هدف غایی انقلاب را رسیدن به تمدن اسلامی می‌داند. ایشان علاوه بر تبیین این هدف مراحل و گام‌های کلی نیل به هدف را نیز بیان و در ۴ مرحله تصویر کرده است.

۱.‌ انقلاب اسلامی: اولین مرحله انقلاب است که از سال ۴۲ شروع شد و در سال ۵۷ به پیروزی رسید و این مرحله محقق شد.

۲.‌ نظام اسلامی: مرحله دوم تشکیل یک نظام اسلامی است. بعد از انقلاب بلافاصله مجلس خبرگان قانون اساسی شکل گرفت و نظامی مبتنی بر اسلام یعنی جمهوری اسلامی ایجاد شد و گام دوم هم رخ داد.

۳.‌ دولت اسلامی: مرحله سوم تشکیل دولت اسلامی درون همین نظام اسلامی است. دولتی که رفتار و پندار و ساختار و ساز و کارش بر مبنا و مطابق اسلام باشد و دولتمردانی که رفتار و پندار ایشان نیز چنین باشد. انقلاب هنوز در این مرحله است و موفق نشده این گام را نهایی کند.

۴.‌ جامعه (کشور) اسلامی: در سایه نظام و فعالیت‌های دولت اسلامی جامعه و کشور باید بدل به جامعه و کشوری شوند که همه مناسبات و هنجارها و قوانینش مبتنی بر اسلام باشد. در اینجاست که می‌توان گفت تمدن اسلامی پدید آمده است و انقلاب به هدف نهایی نائل شده.

متفکران تاریخ تمدن تمدن را به‌صورت عام تحلیل کرده‌اند. ویل دورانت تمدن را خلاقیت فرهنگی ناشی از نظم اجتماعی، حکومت قانون و رفاه نسبی میداند. در این دیدگاه اولین شرط تمدن پیداشدن نظم اجتماعی است. نظم اجتماعی در سایه قانون ممکن است. بنابراین قانون لازمه دیگر پیدایش تمدن است. با وجود قانون و نظم اجتماعی رفاه نسبی برای جامعه حاصل می‌شود و شرط سوم تمدن هم محقق می‌شود. حال جامعه آماده پدیدارشدن خلاقیت‌های فرهنگی است؛ خلاقیت‌هایی که نرم‌افزار اصلی یک تمدن نوین یعنی فرهنگ را می‌سازند و تمدن پدید می‌آید.

حال باید ببینیم انقلاب اسلامی ایران به‌عنوان گام اول و زمینه‌ساز اصلی تمدن اسلامی چه ویژگی‌هایی دارد و چه تاثیری در محیط پیرامونی خود گذاشته است. اولین ویژگی انقلاب اسلامی پیروزی بر اساس قدرت نرم بود. انقلاب اسلامی ایران یک انقلاب فرهنگی بود و پیروزی آن نیز بر مبنای قدرت و عملیات مسلحانه نبود، بلکه تنها بر اساس قدرت نرم و فرهنگی‌اش مبارزه کرد.

انقلاب اسلامی نظریه پایان تاریخ را نیز به چالش کشید. در حالی که فوکویاما معتقد بود مدل نهایی تاریخ بشر لیبرال‌دموکراسی است، انقلاب اسلامی نشان داد مدل دیگری نیز وجود و حضور دارد. انقلاب نظریه جدایی دین از جامعه و سیاست یا سکولاریزاسیون را که برگر مطرح کرده بود، نقض کرد. انقلاب اسلامی بر پایه حضور اجتماعی و سیاسی دین پیدا و پیروز شد. با پیروزی انقلاب ارزش‌های الهی و انسانی که در جهان مدرن به حاشیه اقتصاد و قدرت رفته بود دوباره به صحنه سیاست و جامعه بازگشت.

متفکران ایرانی هم درباره تمدن نظریه‌پردازی کرده‌اند. دکتر داوری اردکانی تمدن را این‌گونه تعریف می‌کند: «سیر و بسط یک نحو تفکر و ظهور آثار آن در مناسبات اجتماعی و علوم و فنون». در واقع داوری اساس و زیربنای تمدن را تفکر می‌داند و طبق تعریق او وجه ممیزه اصلی تمدن‌ها را باید نحوه تفکر آنها دانست.

رهبری نیز در بیانات‌شان تعریفی از تمدن ارائه داده است: «هدف متعالی پیشرفت همه‌جانبه کشور در راستای تحقق تمدن نوین اسلامی از مسیر معنویت و بندگی خداوند، عزم و اراده راسخ، دانشوری و ایستادگی می‌گذرد. ایمان و اعتقاد به هدف، تکیه بر توانایی‌ها و نیروی سازنده درونی و پرهیز از تقلیدگرایی رمز طلایی عبور از پیچ تاریخی کنونی است.» ایشان همچنین ارکان تشکیل این تمدن را که مراحل کلی آن را در بالا گفتیم چنین برمی‌شمارد: ۱. دین جامع (اسلام) ۲. عقلانیت ۳. علم ۴. اخلاق. پس برای تحقق تمدن نوین ما نیاز داریم به دانش مسلط شویم، خرد را به کار ببندیم، اخلاقی عمل کنیم و مبنا را آموزه‌های اسلام قرار دهیم.

رهبری در خلال بحث‌های مربوط به تمدن، تمدن را دارای دو نوع مؤلفه کلی ابزاری و نرم‌افزاری می‌داند. قدرت علمی، اقتصادی، سیاسی و نظامی بخش ابزاری تمدن هستند و فرهنگ، سبک زندگی و قدرت معنوی و ارتباطی بخش نرم‌افزاری تمدن را شکل می‌دهند.

حال باید پرسید آیا انقلاب برای رسیدن به این تمدن توان لازم را دارد؟ باید گفت انقلاب اسلامی برای نیل به هدف تمدن اسلامی دو پیشران مهم فرهنگی و انگیزشی دارد. ۱. عاشورا ۲. انتظار و امید. عاشورا نفی سلطه‌پذیری را در فرهنگ انقلاب اسلامی نهادینه کرده و راه مقاومت را به انقلابی مسلمان نمایانده است. از سوی دیگر انتظار و امید، آینده‌ای مبتنی بر نفی شرکت و استقرار توحید، گسترش عدالت جهانی، شکوفایی علمی و اقتصادی، گسترش امنیت و آزادی و توسعه اخلاق و معنویت را نوید می‌دهد و تحقق آن را محتوم می‌شمارد.

با وجود این پیشرانه‌ها باید گفت لازمه تحقق و نیل به این هدف تلاش خستگی‌ناپذیر و تولید گسترده در همه زمینه‌های علوم انسانی، علم و فناوری است. همچنین تولید الگوی پیشرفت متناسب برای نیل به این هدف ضروری و لازم است و باید آن را در روابط اجتماعی به کار بست. نظام حقوقی و قانونی کارآمد نیز به‌عنوان پشتیبان این حرکت از ضروریات تحقق فرایند شکل‌گیری تمدن نوین اسلامی محسوب می‌شود.

 

 

 

مطالب مرتبط

پربازدیدترین

نظرات ( 0 )

نظر شما