جستجو

تماس با ما

جهت تماس با نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در امور دانشجویان ایرانی خارج از کشور از شماره تلفن های زیر استفاده نمایید :

 

021-66977001
021-66977002
021-66467700

درباره نهاد




براساس دستور رهبر معظم انقلاب اسلامي حضرت آيت ا... خامنه‌اي مدظله‌العالي در تاريخ 1385/4/7 براي تحقق اهداف مقدس جمهوري اسلامي در حوزه دانشجويان و استادان ايراني خارج از كشور، نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در اموردانشجويان ايراني خارج از كشور تشكيل شد.

هر چند قبل از اين رهبر معظم انقلاب اسلامي دو نفر از صاحبنظران را به عنوان نماينده خود در امور دانشجويان ايراني اروپا و آمريكا و امور دانشجويان ايراني آسيا و اقيانوسيه منصوب و سالهاي متمادي با دانشجويان از نزديك ارتباط داشته‌اند اما به دليل ضرورت سياستگذاري واحد، و پيگيري نظامند مسائل دانشجويان و بالا بودن حجم امور اجرايي اين مجموعه تشكيل شد كه برخي از اهداف آن به شرح ذيل مي‌باشد:

1-    توسعه و تعميق آگاهي‌ها و علائق اسلامي دانشجويان و تبيين ارزش‌هاي اسلامي.

2-    ايجاد و گسترش فضاي معنوي و اسلامي در بين دانشجويان و رشد فضائل اخلاقي.

3-    افزايش دانش و بينش سياسي در ميان دانشجويان.

4-    حمايت و هدايت فكري تشكلهاي اسلامي دانشجويي.

5-    پاسخ به شبهات و تقويت باورهاي ديني دانشجويان.

6-    فراهم نمودن زمينه‌هاي ارتباط علمي روحانيون با دانشجويان.

7-    افزايش تعلقات ملي و انقلابي دانشجويان.


اركان نهاد

عاليترين ركن نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در امور دانشجويان ايراني خارج از كشور شوراي سياستگذاري نهاد است كه مهمترين وظيفه آن تصويب سياستها و خط مشي‌هاي ستاد و نظارت بر حسن اجراي مصوبات شورا مي‌باشد و اعضاي آن عبارتند از:

1-    معاون ارتباطات بين‌الملل دفتر مقام معظم رهبري (رئيس شورا)

2-    نمايندگان ولي فقيه در امور دانشجويان ايراني خارج از كشور

3-    رئيس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي

4-    رئيس نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاههاي كشور

5-    رئيس بنياد ملي نخبگان

6-   رئيس سازمان ملي جوانان

7-    دو نفر از شخصيت‌هاي برجسته و آشنا به مسائل دانشجويان خارج از كشور.

دومين و محوري‌ترين ركن نهاد، نمايندگان ولي فقيه هستند كه در حال حاضر حجت‌الاسلام والمسلمين دكتر اژه‌اي نماينده محترم ولي فقيه در امور دانشجويان ايراني اروپا و حجت‌الاسلام والمسلمين آقاي نظام‌زاده، نماينده محترم ولي فقيه در امور دانشجويان ايراني آسيا و اقيانوسيه حضور دارند.

سومين ركن نهاد كه به عبارتي ركن تشكيلاتي، اجرايي نهاد مي باشد، دبيرخانه نمايندگي مقام معظم رهبري است، كه با هدايت نمايندگان مقام معظم رهبري وظيفه اجرايي كردن مصوبات شوراي سياستگزاري نهاد را بعهده دارد و توسط رئيس شورا منصوب مي‌شود. نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري داراي دو معاونت فرهنگي اجتماعي و پژوهشي اطلاع رساني است.


وظايف معاونت فرهنگي اجتماعي

1-    كمك به برگزاري همايش‌هاي فرهنگي و علمي

2-    اعزام سخنران براي جلسات و مناسبات

3-    اعزام مبلغ براي مناسبت‌هاي اسلامي و ملي.

4-    حمايت مادي و معنوي از فعاليت‌هاي تشكل‌ها و انجمن‌هاي علمي دانشجويي.

5-    شناسايي دانشجويان متدين و فعال فرهنگي و كمك به تحصيل آنان در خارج از كشور.

6-    تداوم ارتباط و حمايت از دانشجويان فارغ‌التحصيل جهت استفاده بهينه از تخصص آنان در كشور.

7-   ايجاد زمينه مشاركت دانشجويان در برنامه‌هاي فرهنگي، اجتماعي و سياسي سراسري دانشجويان از قبيل جشن‌هاي ازدواج دانشجويي، عمره دانشجويي، مسابقات قرآن و نهج‌البلاغه و ...

8-    زمينه سازي ارتباط دانشجويان جهان اسلام.

9-     برگزاري اردوهاي فرهنگي، سياسي و علمي براي دانشجويان و خانواده آنان.

10-   زمينه‌ سازي براي دانشجويان داراي انگيزه ديني براي انجام فعاليت‌هاي اسلامي

11-   ايجاد بسترهاي مناسب براي افزايش تعلقات ملي و انقلابي و روحيه خدمت به كشور.



وظايف معاونت پژوهشي و اطلاع رساني

1-    راه اندازي پايگاه اطلاع رساني ويژه دانشجويان ايراني خارج از كشور.

2-    راه اندازي نشريه ويژه دانشجويان خارج از كشور

3-    برگزاري همايش‌هاي تخصصي متناسب با نيازها با مشاركت دانشجويان.

4-    پاسخ به سوالات دانشجويان و ارايه مشاوره در زمينه‌هاي فرهنگي-سياسي- اعتقادي با استفاده از ابزارهاي مناسب از قبيل درج پاسخ در پايگاه اطلاع رساني با سيستم پاسخگويي آف/آن لاين، انتشار كتابچه‌هاي ويژه پرسش و پاسخ و ...

5-    انجام مطالعات استراتژيك، بنيادي، نياز سنجي و نگرش سنجي جامعه دانشجويي خارج از كشور

6-    انجام پژوهش‌هاي لازم و تامين محتوا براي فعاليت‌هاي تبليغي دانشجويان در خارج از كشور.

7-    شناسايي و تقدير و جذب دانشجويان نخبه خارج از كشور.

8-    بررسي اوضاع فرهنگي- اعتقادي و سياسي دانشجويان خارج از كشور.

9-    اطلاع رساني پيرامون پيشرفت‌هاي علمي كشور به دانشجويان خارج از كشور.

استراتژی گمشده؛ ناگفته‌های حوزه مهاجرت دانشجویان ایرانی خارج از کشور00 نظر

استراتژی گمشده؛ ناگفته‌های حوزه مهاجرت دانشجویان ایرانی خارج از کشور
واقعیت این است که مسأله‌ فرار مغزها مربوط به۲۰ تا ۳۰ سال گذشته است و امروز مسأله دانشجویان با این عنوان و این رویکرد در دنیا مطرح نیست. بسیاری از کشورها روی رفت‌وآمد دانشجویان حساب دیگری باز می‌کنند؛ چه برای فرایند توسعه خود، چه در دید کلان‌تر در چارچوب برخورد تمدن‌ها...

 

دکتر سیدصادق امامیان؛ معاون صدا و سیما و رئیس سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی

سوال اساسی درباره دانشجویان ایرانی خارج از کشور این است که این نیروهای تحصیل‌کرده چه ظرفیتی برای کمک به کشور دارند و چه نقشی می‌توانند ایفا کنند. دانشجویان ایرانی بعد از فارغ‌التحصیلی با این پرسش مواجه می‌شوند که چرا می‌خواهی به ایران برگردی؟ و اگر برگردند از سوی بسیاری مورد سوال و عتاب قرار می‌گیرند که چرا به ایران برگشتی؟ البته در موضوع ادامه‌تحصیل در خارج از کشور نظر دیگری هم در سر دیگر طیف وجود دارد و آن اینکه اصلا چرا دانشجوی ایرانی باید برای تحصیل به خارج از کشور برود؟ معایب زیادی مانند مهاجرت تخبگان، خدمت به دیگران، نفوذ و... را هم برای آن مطرح می‌کنند. قبل از اینکه به این سوال پاسخ بدهیم که کدام درست می‌گویند، باید نگاهی به آمار دانشجویان ایرانی خارج از کشور بیندازیم و جایگاه ایران را نسبت به دیگر کشورها در داشتن دانشجوی بین‌المللی بررسی کنیم.

آمار نشان می‎‎‎‎دهد ما در زمینه تعداد دانشجویان در حال تحصیل در بیرون مرزها رتبه 18 را در دنیا داریم. در سال‌های اخیر هم به دلایل متعدد از سرعت رشد تعداد آنها کاسته شده است.

پیش بینی رشد سریع جمعیت دانشجویان بین المللی در جهان - دانشجویان خارج از کشور - نهادیران - سیزدهمین همایش سالانه اساتید و دانشجویان ایرانی خارج از کشور

 

واقعیت این است که مسأله‌ فرار مغزها مربوط به 20 تا 30 سال گذشته است و امروز مسأله دانشجویان با این عنوان و این رویکرد در دنیا مطرح نیست. بسیاری از کشورها روی رفت‌وآمد دانشجویان حساب دیگری باز می‌کنند؛ چه برای فرایند توسعه خود، چه در دید کلان‌تر در چارچوب برخورد تمدن‌ها.

در این میان رویکردهای سیاستی به مهاجرت افراد ماهر/ متخصص از نقش و اهمیتی بسزا برخوردار است. به‌طور کلی 6 استراتژی درباره تحصیل دانشجویان در خارج از مرزهای کشورها وجود دارد که عبارتند از:

1.‌ محدود کردن؛ این رویکرد بر محدودیت جابجایی‌های بین‌المللی برای کارگران خارجی و اتباع خود کشورها متمرکز است. تلاش می‌کند حتی با ایجاد موانع مختلف فرایند جابجایی را دشوار و متوقف کند.

2.‌ جبرانی؛ هدف این رویکرد جبران سرمایه انسانی ازدست‌رفته است که از طریق اخذ هزینه‌های تحصیل از دانشجوی مهاجر یا کشور مقصد صورت می‌پذیرد. در این رویکرد سیاستگذار نگران سرمایه صرف‌شده برای تربیت نیرو است و می‌خواهد آن را بازگرداند.

3.‌ برگشت؛ کشورهایی که این سیاست را برگزیده‌اند هدفشان برگشت مهاجران ماهر به کشورهای مبدأ است تا بتوانند از دانش و مهارت آنان در کشور بهره ببرند.

4.‌ بازبهره‌مندی از مهاجران؛ در این سیاست کشور به دنبال بازگرداندن مهاجران نیست، بلکه به دنبال کسب منافعی از جمعیت‌های مهاجران از طریق ارتباط با آنها به‌وسیله شبکه‌های انسانی و مالی است.

5.‌ نگهداری؛ افزایش جذابیت حضور در کشور از طریق سیاست‌های غیرمهاجرتی و سرمایه‌گذاری در بخش آموزش یا شرایط کاری و فرصت‌های اقتصادی که مانع رفتن نخبگان می‌شوند.

6.‌ استخدامی؛ در این روش کشور نه‌تنها به برگرداندن مهاجران می‌اندیشد و فرصت‌های حضور در کشور را جذاب‌تر می‌کند، بلکه استخدام و به‌کارگیری استعدادها و نخبگان خارجی را هم در دستور کار دارد.

به سوال بالا برگردیم، آیا ادامه تحصیل در خارج از کشور مطلوب است یا نه؟ واقعیت این است که این کار به خودی خود خوب یا بد نیست. باید استراتژی و رویکرد یک کشور در این موضوع مشخص باشد. حتی این استراتژی‌های 6گانه هم بالذات خوب یا بد نیستند. باید سیاست دانش و فناوری یک کشور و هدفش مشخص باشد و بر اساس آن استراتژی خود را انتخاب کند.

کشورهای مختلف استراتژی‌های مختلفی در این موضوع دارند. برای مثال چین همزمان هم تعداد دانشجویان بیرون از مرزهایش در حال رشد است هم میزان بازگشت آنها به چین. این یعنی چین استراتژی انتقال دانش از طریق حضور دانشجویان در خارج از مرزها را جدی گرفته. چینی‌ها حتی استراتژی استخدامی را هم در سال‌های اخیر مد نظر دارند و در حال جذب دانشجو از سایر کشورها هستند.

 

روند بازگشت دانشجویان چینی - مهاجرت دانشجویان بین المللی چینی

روند بازگشت دانشجویان چینی

 

مکزیک با توجه به نزدیکی به آمریکا استراتژی بهره‌مندی را پیش گرفته. تعداد بسیار زیادی از مکزیکی‌ها در آمریکا تحصیل می‌کنند. اصراری هم به بازگشت ایشان به مکزیک وجود ندارد، اما شبکه انسانی مکزیکی‌های آمریکا سالانه 27میلیارد دلار پول به مکزیک بازمی‌گردانند و کشور را بهره‌مند می‌کنند.

ما هم باید استراتژی مشخص خودمان را داشته باشیم. این در حالی است که به نظر می‌رسد ما تصمیم‌های اقتضایی می‌گیریم و تاثیر واقعی آنها را نمی‌دانیم. مثلا روزی تصمیم گرفته شد که دانشجوهای ایرانی خارج از کشور در مورد ایران تز ننویسند. این تصمیم فواید ناخواسته جالبی داشت؛ پروژه‌ها به جای ایران در مورد کشور مقصد تنظیم و نوشته شدند و این کار باعث انتقال تجربه و دانش در مورد کشورهای مبدأ شد که هیچ‌وقت از داخل دفترهای دانشگاهی به دست نمی‌آمد.

یکی از برنامه‌های صورت‌گرفته در ایران در موضوع مورد بحث، راه‌اندازی «پژوهشکده سیاست‌گذاری و حکمرانی» است؛ یکی از مجموعه‌های پژوهشی دانشگاه صنعتی شریف که به همت تعدادی از دانش‌آموختگان دانشگاه و کمک‌های دکتر سهراب‌پور؛ ریاست وقت دانشگاه شکل گرفت. شکل‌گیری این مجموعه‌ تجربه جدیدی در کشور بود. برای ایجاد یک موسسه تصمیم گرفته شد، عده‌ای با هدف راه‌اندازی و عضویت در این موسسه برای تحصیل در زمینه مرتبط به خارج از کشور رفتند و بعد از پایان تحصیلات و کسب تجربه و دانش به پژوهشکده بازگشتند و این روند همچنان در حال اجراست.

 

 

 

مطالب مرتبط

پربازدیدترین

پیام بگذارید

نظرات ( 0 )